Yin Yoga - balance, energi, smidighed og velvære.

 

 

Yin Yoga er på en gang en ny og en oprindelig form for yoga.

 

Ny, fordi den konkret er udviklet af Paul Grilley de sidste 20 år. Og oprindelig, fordi man også traditionelt i yoga har holdt yogastillingerne længere og inddraget åndedræts-teknikker og meditation i højere grad, end det er tilfældet i de fleste yogaklasser i dag.

 

Yin og Yang er betegnelser som de fleste kender, for alle de modsætninger, som vi balancerer imellem livet igennem. Intet er udelukkende yin eller udelukkende yang – ligesom man f.eks. ikke kan sige, at noget er udelukkende varmt eller udelukkende koldt. Der er noget yin og noget yang i alting, kunsten er at opretholde en balance imellem dem. Hvis der kommer for stor ubalance er prisen høj: Fra dårligt humør, manglende energi og lavt immunforsvar, til stress, depression og alvorlige sygdomme. De fleste af os har en hverdag, der er meget præget af Yang; effektiv, udadvendt og præstations-fokuseret. Yin Yoga kan derfor være en kærkommen mulighed for at få bedre balance og dermed mere energi og velvære.

 

Men Yin Yoga handler selvfølgelig også om selve kroppen. Træning af kroppen kan ligesom alt andet være mere eller mindre yin eller yang. Aerobic er et godt eksempel på en træningsform som er meget yang; udmattende, rytmisk og effektiv (og med stor risiko for skader på leddene). Det er vigtigt at træne sine muskler, men ligesom med alt andet er det også her vigtigt at holde en balance. Yin træning er lige så effektiv som yang, men på en helt anden måde. I modsætning til de fleste andre former for træning, hvor man fokuserer på musklerne, fokuserer man i Yin Yoga på bindevævet og slapper så vidt muligt af i musklerne. Ligesom musklerne skal leddene holdes vedlige; de bliver korte og stive hvis de ikke trænes. Men led er meget rige på det lidet elastiske bindevæv og kan ikke strækkes på samme måde som muskler – så bliver de skadet. En god sammenligning er tænder: Hvis man vil rette en skæv tand, nytter det ikke at hive hårdt og rytmisk i den – men hvis man udsætter den for et blidt og langvarigt pres, så retter den sig stille og roligt. I Yin Yoga bruger vi ikke stillinger som er meget udfordrende for musklerne. Til gengæld holder vi stillingerne længe (op til flere minutter), og det giver en unik mulighed for at slippe musklernes spændinger og strække leddene på en blid måde. Et af resultaterne er markant større smidighed, ikke mindst i hofterne, hvor de fleste mennesker i vores del af verden er meget stive. Samtidig får vi mulighed for at slippe de affaldsstoffer, der er ophobet i kroppen - både af fysisk og psykisk art - og det kan på en gang være meget udfordrende og give meget store gevinster.

 

Yin Yoga kan, mens man udfører det, give en følelse af sårbarhed og skrøbelighed, og efter træningen en større følelse af styrke. Modsat yang træning, hvor man under træningen kan have en følelse af styrke og dagen efter en øm og skrøbelig krop.

 

En anden stor fordel ved Yin Yogas stræk af bindevævet er, at meridianerne ifølge teorien bag er placeret netop her. Meridianer er, ifølge Østens krops-syn, de energibaner, hvorigennem vores livs-energi flyder (dette er baggrunden for bla akupunktur og zoneterapi). Blokeringer i disse energi-baner resulterer ifølge dette syn i sygdomme og ubalancer i kroppen. Når vi strækker bindevævet med Yin Yoga, afhjælper vi eventuelle blokeringer og bliver dermed sundere og får større energi og velvære.

 

Yin Yoga har altså en lang række gavnlige virkninger for både krop og psyke. Det er en ny træningsform som er stærkt fremadstormende, og ikke uden grund: Jeg har aldrig oplevet en elev som ikke har været begejstret og haft lyst til at fortsætte, efter at have prøvet det for første gang.

 

På Mettas hold kombinerer vi altid selve yoga-stillingerne med åndedræts-øvelser og slutter af med en guidet dybde-afspænding. Det er ultimativt at kombinere yang- og yin-præget træning, så vi starter altid træningen med opvarmning med yang-præget vinyasa yoga som f.eks. solhilsner, så dine muskler også bliver arbejdet igennem. Du er velkommen uanset om du aldrig har prøvet yoga før eller er erfaren udøver, undervisningen tilpasses individuelt den enkeltes evner og behov.

 

Metta Myrna er eksamineret yogalærer med efteruddannelse bla. hos Paul Grilley som har udviklet Yin Yoga, og hun har undervist i Yin Yoga en række steder siden 2006.